Hoe Zoe als een pro spelen
Zoe, The Aspect of Twilight domineert de mid lane sinds haar release helemaal aan het eind van seizoen 7, en heeft zich sindsdien gesterkt als een van de meest gespeelde kampioenen. Ze was de op twee na meest gespeelde midlaner tijdens het Zomerseizoen, en de meest gespeelde tijdens de lente in alle belangrijke regio’s over de hele wereld. Wat maakt haar dan zo’n favoriet bij profs en spelers? Laten we eens kijken, te beginnen met haar sterke en zwakke punten.
Voor statistieken over de laatste patch bezoek je de Zoe Build / Runes pagina.
Sterke en zwakke punten
Zoe is een poke-burst magiër wier voornaamste taak erin bestaat haar tegenstanders neer te porren tot ze een gelegenheid vindt om haar volledige potentieel op hen los te laten. Ze kan met behulp van een lange-afstands Paddle Star! enorme brokken schade van een afstand toebrengen aan elk doelwit dat door Sleepy Trouble Bubble in slaap is gebracht. De enorme hoeveelheid kracht die deze twee vermogens bezitten, en de angst die ze bij haar vijanden kunnen inboezemen, is verbluffend.
Vijanden zullen vaak het gevoel hebben dat ze het spel niet mogen spelen als ze tegenover een goede Zoe speler staan. Haar bereik van plukkers is bijna onovertroffen door de wisselwerking tussen Sleepy Trouble Bubble en terrein, en haar vermogen om het bereik van Paddle Star! uit te breiden met Portal Jump maakt dat haar bereik door de meesten niet te evenaren is. Ze kan ook meestal vanuit veiligheid pikhouwelen zoeken omdat Sleepy Trouble Bubble het hele terrein doorgaat en het bereik van de vaardigheid uitbreidt, waardoor ze vijanden kan overvallen met een bel uit het niets.
De mogelijkheid om Summoner Spells en actieve voorwerpen van de vijand tegen ze te gebruiken is erg beklemmend, en een van de dingen waar mensen gefrustreerd over raken als ze tegen Zoe spelen. Gratis een paar actieve voorwerpen kunnen krijgen is best leuk, vooral als het uiteindelijk de uitkomst van een gevecht verandert.
Ze heeft echter wel enkele zwakke punten. Ze is ongelooflijk immobiel en is nogal vatbaar voor crowd control (CC) en all-ins. Dit komt doordat ze geen echte mobiliteit in haar uitrusting heeft. Het dichtste wat ze bij mobiliteit heeft is Portal Jump, wat vaak tegen haar werkt omdat de vijand precies ziet waar ze weer zal verschijnen, wat het hem ongelooflijk gemakkelijk maakt haar te raken als ze terugkeert. Als de Flash van Zoe omlaag is en ze te dicht bij een vijand komt, kan dat haar vaak fataal worden.
Zoe verliest ook de meeste één-op-één gevechten als ze haar Sleepy Trouble Bubble mist. Dit is haar enige echte manier om later in het spel een rechtstreeks één-op-één gevecht te winnen, en het missen ervan eindigt vaker wel dan niet in haar dood.
Tenslotte zijn haar teamgevechten ondermaats in vergelijking met die van de meeste andere kampioenen, want haar vaardigheden kunnen gemakkelijk geblokkeerd worden door meer tankende leden, en ze is vrij gemakkelijk op te sluiten en af te richten als ze ook maar één misstap begaat.
Vermogens
De passieve van Zoe is More Sparkles! Na het uitvoeren van een ability, zal haar volgende auto-aanval bonus magische schade toebrengen. Onthoud dat je met Paddle Star!More Sparkles! eenmaal kunt gebruiken bij het casten, en nog eens na het recasten. Je zult G2 Esports‘ Rasmus “Caps” Winther en MAD Lions‘ Marek “Humanoid” Brázda vaak auto-aanvallen zien doen tussen elke spreuk die ze vroeg uitsprak, om deze schade optimaal te benutten.
Haar Q, Paddle Star!, is een sterk schademiddel, maar het is ook goed voor waveclear omdat het in een klein gebied schade toebrengt. Bij het spelen van Zoe maakt Felix “Abbadagge” Braun hier meestal gebruik van door achteruit te lopen als hij een Paddle Star! uitwerpt, voor hij naar zijn doelwit loopt en hem weer activeert. Dit is om meer reisafstand te geven, wat gelijk staat aan meer uitdeelde schade.
metSpell Thief kan Zoe Summoner Spells of actieve voorwerpen gebruiken die door haar vijanden zijn gebruikt. Bij het oprapen ervan kan ze ze activeren om de spreuk te gebruiken en bewegingssnelheid te krijgen, samen met wat schade. Kijk hoe Abbadagge in dit teamgevecht hieronder meerdere verschillende spell shards opraapt, waardoor hij een nachtmerrie is om mee af te rekenen voor Team Vitality als ze hun eigen spreuken tegen zich gebruikt krijgen. De hoeveelheid schade en nut van Spell Thief in dit gevecht laat zien hoe sterk het kan zijn in de juiste omstandigheden.
Voor haar E gooit Zoe een Sleepy Trouble Bubble uit, die de eerste vijand die ermee geraakt wordt, beschadigt en slaperig maakt. Na een paar seconden valt het doelwit in slaap. Als ze directe schade oplopen, worden ze wakker en nemen er nog wat extra schade naast.
Tijdens het midden- en late spel moet Zoe vissen naar mogelijkheden om vijanden weg te plukken met Sleepy Trouble Bubble. Het bereik dat deze vaardigheid kan krijgen als ze door muren wordt geworpen is door de meesten niet te evenaren, en kan veel spelers overrompelen. Je ziet onze LEC profs deze altijd door muren gooien om te proberen iemand onoplettend te treffen. Als je zo’n schot landt, is je tegenstander verzekerd van een grote brok schade, als hij de CC niet opruimt.
Portal Jump is het ultieme van Zoe. Portal Jump stelt Zoe in staat naar een nabije plaats te teleporteren en na een korte vertraging weer terug te keren naar waar ze begon. Zoe kan haar vaardigheden en aanvallen als normaal uitvoeren, maar kan zich niet bewegen. Portal Jump heeft een relatief korte cooldown, waardoor het in een teamgevecht meerdere malen gebruikt kan worden.
Haar hoofdcombo bestaat uit het gebruik van Paddle Star! in combinatie met Portal Jump om het bereik en de schade van Paddle Star! te vergroten. Dit kan vaak zijn schade verdubbelen als het goed gebruikt wordt. Koppel dit aan het slapende, gemakkelijke doelwit en de extra schade die Sleepy Trouble Bubble geeft, en je kunt vaak squishier kampioenen one-shotten met een 2-3 item opbuild.
Vaardigheidsprioriteit
Mensen als Caps en Humanoid hebben de neiging voorrang te geven aan punten in Paddle Star!, omdat het het belangrijkste ruilmiddel is van Zoe en de waveclear vaardigheid. Ze willen dat Paddle Star! zo veel mogelijk schade doet en op een zo laag mogelijke cooldown staat om golven te controleren en vaker met de tegenstander te ruilen.
Ze volgen meestal op met punten in Sleepy Trouble Bubble. De lagere cooldown en extra ontwaakschade zijn de sleutel tot de kracht in het midden- en late spel, waardoor ze de kaart meer kunnen controleren en naar picks kunnen vissen.
Tenslotte sluiten ze af met punten in Spell Thief. De kracht van Spell Thief is niet echt gebonden aan punten in de vaardigheid en berust in plaats daarvan op het verkrijgen van spell shards van minions of vijanden, waardoor het minder een prioriteit is om te maxen. Onze spelers zullen altijd punten in Portal Jump stoppen als die beschikbaar is op niveau 6, 11 en 16.
Runes
Onze beide spelers lijken van mening te verschillen over welke runen het beste zijn voor Zoe. Je ziet Caps vooral Unsealed Spellbook als zijn keystone rune gebruiken en dit niet vaak veranderen, terwijl Humanoid vaak wisselt tussen Unsealed Spellbook, Summon Aery, en Electrocute afhankelijk van zijn lane matchup wanneer hij Zoe speelt .
Voor spelers die net Zoe beginnen te leren, raden we een opstelling met Electrocute aan, omdat je daarmee grote brokken burst damage kunt uitdelen en het in de meeste scenario’s de meest consistente rune van de partij is. Neem Taste of Blood, Eyeball Collection/Ghost Poro, en Ravenous Hunter. Deze rune opstelling biedt een mooie hoeveelheid heling en wat extra Vermogenskracht als je eenmaal een paar takedowns hebt. Vervolg met Biscuit Delivery en Time Warp Tonic uit de Inspiration boom. Deze runen helpen je bij het volhouden in de lane, waardoor je zelfs matchups kunt winnen door pure sustain, of helpen je om je door die taaiere tegenstanders heen te slaan.
Humanoid gebruikte deze rune opstelling om een vroege voorsprong te nemen op SuperMassive Esports’ Bolulu’s Azir tijdens de play-ins op Worlds 2020. Humanoid kon een lichte kruipscore voorsprong krijgen en wat vroege terugroepacties dankzij zijn sustain en push power over Azir, wat leidde tot een vroege kill dankzij een gank van MAD Shad0w.
Item Build
Laten we eens kijken naar een van onze spelers om te zien hoe ze graag builden als Zoe. In de derde wedstrijd van de LEC Summer Split Playoffs tegen Rogue, ging Caps voor een eerste item Corrupting Potion voor de lane. Tijdens zijn eerste terugroepacties raapte Caps een Dark Seal en een Lost Chapter op. Hij veranderde die in een Luden’s Echo en upgradede zijn Dark Seal in een Mejai’s Soulstealer. Sorcerer’s Shoes was de volgende, met een Oblivion Orb te volgen. Caps houdt van de magische penetratie die deze twee voorwerpen geven, want ze stellen hem in staat veel meer schade toe te brengen aan de squishier leden van het vijandelijke team.
Hij eindigde met een Rabadon’s Deathcap af te maken en zijn laatste beetje goud in Morellonomicon te stoppen voor het laatste teamgevecht, want dat had hij al gedeeltelijk voltooid dankzij de Oblivion Orb van eerder. Als hij wat meer tijd en goud had, had hij de build afgerond met een Void Staff voor extra magische penetratie. Dit buildpad bood Caps tonnen AP, ruime cooldown vermindering, en sterke Magische Penetratie, samen met sterke passieven die uitzonderlijk goed samenwerken met Zoe, waardoor hij zijn werk perfect kon doen.
Laning
De beste Zoe spelers in de LEC proberen zich meestal te concentreren op het nemen van korte trades terwijl ze gebruik maken van More Sparkles! bij elke ability cast. Ze zijn altijd op zoek naar een gelegenheid om de andere laner te raken met Sleepy Trouble Bubble om hem vervolgens te bestoken met een Paddle Star! gevolgd door een More Sparkles! versterkte auto-aanval. Deze combo brengt veel schade toe, is al vanaf niveau 2 te doen, en geeft een enorm voordeel in de rij als het ooit lukt.
Je zult onze spelers altijd zien communiceren met hun team, en helpen bij het opzetten van hun ganks met crowd control via Sleepy Trouble Bubble. De slaapduur is meestal lang genoeg voor hen om in positie te komen en een succesvolle gank uit te voeren, als hun tegenstander geen Summoner Spell verbrandt om het te voorkomen. We zagen dit onlangs in actie toen Humanoid een Sleepy Trouble Bubble landde op Bolulu’s Azir, waardoor Shad0w hem kon ganken en afmaken.
Teamgevechten
Teamvechten als Zoe is een van de moeilijkste dingen om te doen en is wat de goede Zoe spelers scheidt van de groten. Je vaardigheden hebben een relatief korte cooldown, maar niet kort genoeg voor meerdere rotaties van elk binnen de meeste gevechten. Je moet elke vaardigheid sterk gebruiken zodra een gevecht losbarst om meer een hulp dan een hinder voor je team te zijn.
Positioneer je dienovereenkomstig en probeer een doelwit met hoge prioriteit te overvallen met ofwel een enorme uitbarsting van schade met Paddle Star!, ofwel een Sleepy Trouble Bubble. Zoe is hierin vrij uniek, en de optimale positionering is iets dat je leert door vallen en opstaan.
Kijk hoe Caps Matyáš “Carzzy” Orság weet te vinden en een enorme Paddle Star! op hem laat landen, gevolgd door een Sleepy Trouble Bubble om ervoor te zorgen dat hij zich moet terugtrekken, waardoor G2 de mogelijkheid krijgt om 4v5 te vechten met MAD die een van hun carries mist.
Conclusie
Concluderend is Zoe een sterke optie voor elke midlaner die de mogelijkheid wil hebben om iedereen die hem uitdaagt uit te spelen en de mogelijkheid om spellen te dragen als hij haar eenmaal onder de knie heeft. Haar lange afstand poke en burst damage zijn ongeëvenaard, samen met haar vermogen om haar vijanden te kantelen met behulp van Spell Thief.